برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
مهمان عزیز خوش آمدید
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

بررسی دوربین شیائومی ۱۲ پرو با آیفون ۱۳ پرو

نوشته شده در تاریخ1401-01-14 توسط
دوست داشتن

آیا گوشی پرچمدار Xiaomi 12 Pro می‌تواند اپل را که درجه بالایی در عکاسی و فیلم‌‌ برداری دارد شکست بدهد؟ در مقایسه دوربین شیائومی ۱۲ پرو با آیفون ۱۳ پرو به این سوال پاسخ می دهیم.

در هنگام رونمایی از سری شیائومی ۱۲، Lei Jun بنیانگذار شیائومی بارها گوشی‌های پرچمدار جدید شرکتش را با سری آیفون ۱۳ مقایسه کرد. البته برند‌های زیادی خود را با آیفون مقایسه می‌کنند، ولی این اولین بار است که شیائومی سری گوشی‌های پرچمدار خود را مستقیم برای رقابت با اپل توسعه داده است.

مقایسه دوربین شیائومی ۱۲ پرو با آیفون ۱۳ پرو

گوشی شیائومی ۱۲ پرو بدون شک قوی‌ترین گوشی ارائه شده توسط شیائومی است و آیفون ۱۳ پرو نیز محبوب‌ترین آیفون امسال به حساب می‌آید. بنابراین امروز می‌خواهیم به مقایسه دوربین شیائومی ۱۲ پرو با آیفون ۱۳ پرو بپردازیم و ببینیم که آیا گوشی ۶۵۰ یورویی شیائومی می‌تواند آیفونی که تقریبا دو برابر آن قیمت دارد را شکست دهد.

اول از همه به مشخصات فنی مجموعه دوربین این گوشی‌ها می‌پردازیم. آیفون ۱۳ پرو از سه دوربین در بدنه پشتی خود بهره می‌برد که شامل یک لنز ۲۶ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.5، یک لنز فوق عریض ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و یک لنز تله فوتو ۷۷ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8 و بزرگنمایی ۳ برابری اپتیکال دیده می‌شود. هر سه دوربین دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل هستند.

از آن طرف شیائومی ۱۲ پرو حداقل روی کاغذ از مجموعه دوربین بهتری بهره می‌برد. این گوشی به یک لنز ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.9، یک لنز فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و یک لنز تله فوتو ۴۸ میلی‌متری با دیافراگم f/1.9 و زوم اپتیکال ۲ برابری مجهز شده است. رزولوشن هر سه دوربین ۵۰ مگاپیکسل است.

دوربین اصلی شیائومی ۱۲ پرو در برابر آیفون ۱۳ پرو – نور مناسب

خب حالا نوبت به مقایسه دوربین اصلی این دو گوشی قدرتمند می‌رسد. با نگاه کردن به تصاویر Xiaomi 12 Pro در کمال تعجب متوجه می شوید که نماینده شیائومی کمی بیش از حد رنگ‌ها را تغییر می‌دهد که در نتیجه آن رنگ‌های روشن‌تری را در مقایسه با آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، شاهد هستیم.

ولی آیفون ۱۳ پرو رویکرد واقع گرایانه‌‌تری دارد که سبب می‌شود رنگ‌ها طبیعی به نظر برسند. تراز سفیدی متعادل نیز به بهتر دیده شدن محیط اطراف کمک می‌کند. البته شیائومی ۱۲ پرو رنگ‌های روشن‌تر را به صورت اشباع شده نشان می دهد که شاید در نگاه اول بتواند کاربر را به خود جذب کند.

در اکثر مواقع، نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین شیائومی ۱۲ پرو کنتراست بیشتری دارند، ولی اگر دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که فاصله بین دو گوشی بسیار کم است. در هر حال هر دو گوشی در صحنه‌های تاریک کنترل خوبی روی میزان نویز تصویر ندارند و برای عکاسی با کنتراست بالا مناسب نیستند.

شیائومی ۱۲ پرو امکان عکاسی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل را نیز در اختیار شماقرار می‌دهد، ولی در این حالت آنچنان به جزئیات تصویر اضافه نمی‌شود. این مشکل در بسیاری از گوشی‌های با رزولوشن بالای دیگر نیز دیده می‌شود. دیگر مشکلی که در هر دو مدل مشاهده می‌شود، پدیده لنز فلر یا همان انعکاس نور در لنز است.

وقتی که در نزدیکی سوژه شما یک منبع نور قوی وجود داشته باشد، انعکاس نور یا پرتو‌های آن را در تصویر مشاهده خواهید کرد. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان زاویه دوربین را تغییر داد و یا اینکه از برنامه‌های ویرایش تصویر همچون Snapseed برای حذف آن کمک گرفت. البته گفته می‌شود اپل قصد دارد در آپدیت بعدی iOS این مشکل را تا حدودی رفع کند.

دوربین فوق عریض Xiaomi 12 Pro در برابر iPhone 13 Pro – نور مناسب

در رابطه با دوربین فوق عریض نیز باید گفت که هر دو گوشی جزئیات بسیار زیادی را ثبت می‌کنند و کاربر می‌تواند از تصاویری باکیفیت و شارپ لذت ببرد. به نظر می‌رسد که در این بخش شیائومی اندکی بهتر از آیفون ۱۳ پرو باشد. هرچند که این تفاوت بسیار اندک است و تنها با دقت زیاد متوجه خواهید شد.

در بحث رنگ‌ها نیز وضعیت مشابه دوربین اصلی است. شیائومی ۱۲ پرو رنگ‌ها را روشن و به صورت اشباع شده نشان می‌دهد؛ اما رنگ‌ها در آیفون طبیعی‌تر هستند. همچنین در تصاویر ثبت شده توسط هر دو گوشی، آنچنان اعوجاج زیادی مشاهده نمی‌شود که یعنی از اکثر گوشی‌های بازار بهتر هستند.

دوربین تله فوتو شیائومی ۱۲ پرو در برابر آیفون ۱۳ پرو (زوم ۲، ۳ و ۵ برابری) – نور مناسب

در زمینه دوربین تله فوتو تفاوت‌هایی بین آیفون ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ Pro وجود دارد. نماینده شیائومی از زوم اپتیکال ۲ برابری پشتیبانی می‌کند؛ اما آیفون می‌تواند زوم اپتیکال ۳ برابری را در اختیار کاربر قرار دهد. وقتی می‌خواهید در حالت زوم دو برابری عکاسی کنید، شیائومی با حسگر ۵۰ مگاپیکسلی خود بدون شک تصاویر واضح‌تری را ثبت می‌کند و در زمینه کنترل نویز نیز عملکرد بهتری دارد.

از طرفی آیفون هم در زوم ۳ برابری رنگ‌ها را بهتر و جزئیات را بیشتر نشان می‌دهد. شخصا در این بخش دوربین تله‌فوتو آیفون را ترجیح می‌دهم؛ زیرا در هنگام زوم ۲ برابری تفاوت خیلی زیادی بین آیفون و شیائومی دیده نمی‌شود؛ اما در زوم ۳ برابری و بیشتر از آن آیفون پیشی می‌گیرد.

به عنوان مثال اگر بخواهید با هر دو گوشی عکسی با زوم ۵ برابری بگیرید، آیفون ۱۳ پرو می‌توانید تصویری با جزئیات بیشتر و وضوح بالاتر را ارائه کند. البته اگر به تصاویر پرتره علاقه دارید، بهتر است شیائومی را انتخاب کنید؛ زیرا تصاویر این گوشی در حالت پرتره حتی از آیفون (در حالت زوم ۳ برابری) نیز بهتر است.

دوربین اصلی شیائومی ۱۲ پرو در برابر آیفون ۱۳ پرو – شب

خب حالا نوبت به عکاسی در شب می‌رسد. با مقایسه تصاویر ثبت شده توسط دو گوشی می‌توان متوجه شد که آیفون ۱۳ پرو علی‌رغم تمامی پیشرفت‌هایی که نسبت به نسل‌های گذشته داشته، در نور کم حریف شیائومی ۱۲ پرو نمی‌شود. البته در چند سال اخیر اپل فاصله خود را با گوشی‌های اندرویدی در زمینه عکاسی در شب کمتر و کمتر کرده و این احتمال وجود دارد که در آیفون ۱۴ حتی آنها را به چالش بکشد.

در این مقایسه از حالت خودکار استفاده کردیم و هر دو گوشی وقتی به واسطه هوش مصنوعی متوجه می‌شدند که با یک صحنه با نور کم مواجه هستند، کیفیت تصویر‌ برداری دگرگون میشد. البته چه شیائومی و چه آیفون از حالت شب دستی نیز پشتیبانی می‌کنند. برای دسترسی به افکت شب در آیفون باید اسلایدر مربوطه را تا بیشترین حالت ببرید و در شیائومی ۱۲ پرو نیز به حالت Night Mode سوییچ کنید.

تازه با این وجود هم تصاویر شیائومی روشن‌تر هستند و در آنها جزئیات بیشتری مشاهده می‌شود. در تصاویر ثبت شده با نایت مود دوربین اصلی شیائومی ۱۲ پرو رنگ‌ها نیز بهتر ثبت می‌شوند. در حالی که تلاش آیفون برای کاهش نویز منجر به اندکی تار شدن تصویر می‌شود و جزئیات بیشتری از بخش‌های تاریک از دست می‌رود.

دوربین فوق عریض Xiaomi 12 Pro در برابر آیفون ۱۳ پرو – شب

در مقایسه با لنز فوق عریض، فاصله دو گوشی بیشتر هم می‌شود. عملکرد دوربین فوق عریض آیفون در هنگام شب آنچنان رضایت بخش نیست.

در واقع در برخی قسمت‌ها شاهد نوردهی بیش از حد هستیم و بخش‌های تاریک نیز کمی نویز دارند.

دوربین تله فوتو Xiaomi 12 Pro در برابر iPhone 13 Pro – شب

اگر در نور کم برنامه دوربین در حالت خودکار باشد و بخواهید از زوم ۲ برابری (در شیائومی ۱۲ پرو)‌ یا ۳ برابری (در آیفون ۱۳ پرو) استفاده کنید، گوشی به جای دوربین تله فوتو از دوربین اصلی استفاده خواهد کرد. در این حالت تصویر ارائه شده نمونه برش خورده‌ای از دوربین اصلی است و تار و مملو از نویز است. فرقی هم نمی‌کند گوشی در دست شما آیفون باشد یا شیائومی.

اما اگر می‌خواهید در هنگام شب با خیال راحت زوم کنید و تصاویری با کیفیت داشته باشید، باید در شیائومی ۱۲ پرو نایت مود دستی را فعال کنید و در آیفون نیز اسلایدر افکت شب را تا بیشترین حالت ببرید. در این حالت تصاویر خیلی بهتر خواهند شد.

هچننین همانند عکاسی در نور روز، اگر بخواهید از زوم ۲ برابری استفاده کنید، شیائومی ۱۲ پرو نتیجه بهتری را ارائه خواهد کرد و در صورتی که به زوم ۳ برابری نیاز باشد، آیفون ۱۳ پرو گزینه بهتری خواهد بود. البته فراموش نکنید که دوربین تله فوتو مدل پرو سری شیائومی ۱۲ فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر است و به همین خاطر برای ثبت یک تصویر خوب در هنگام شب، باید لرزش دست خود را در هنگام عکاسی کنترل کنید.

مقایسه فیلم‌برداری آیفون ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو

وقتی صحبت از فیلم‌برداری می‌شود، بدون شک جذاب‌ترین قابلیت آیفون ۱۳ پرو Cinematic Mode است. این قابلیت در گوشی‌های هوشمند عملکردی فوق‌العاده دارد و به خوبی می‌تواند روی سوژه فوکوس کرده و بخش خارج از فوکوس را تار کند. البته هنوز جای پیشرفت دارد؛ زیرا مثلا هنوز فقط از رزولوشن ۱۰۸۰p در دوربین اصلی و تله‌فوتو پشتیبانی می‌کند و در سناریو‌های پیچیده نیز خیلی در شناسایی سوژه‌ها دقیق نیست.

از طرفی شیائومی نیز قابلیت جدیدی را به نام Cyber-focus به گوشی خود اضافه کرده که برای فوکوس سریع در هنگام فیلم‌برداری به کار می‌آید و عملکرد خوبی نیز دارد. این قابلیت از رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کند و فقط در دوربین اصلی و تله ‌فوتو در دسترس است. دوربین فوق عریض شیائومی امکان از قابلیت ردیابی سوژه در هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری پشتیبانی نمی‌کند.

در رابطه با رنگ‌ها در فیلم نیز باید گفت که آیفون همچنان بهترین گوشی‌ هوشمند در این زمینه است. همچنین عملکرد بهتر لرزشگیر آیفون نیز به خروجی بهتر کمک می‌کند.

جمع‌بندی

شیائومی ۱۲ پرو عملکرد خیلی شگفت انگیزی در هنگام عکس گرفتن دارد و این موضوع در هنگام عکاسی در نور کم نیز بیشتر خود را نشان میدهد. این گوشی نسبت به نسل قبل هوشمند‌تر شده است و نرم‌افزار دوربین آن نیز کاملا روان و پایدار است. همچنین در هنگام بررسی، نرم افزار دوربین کرش نکرد، در حالی که در شیائومی ۱۱ این مشکل مشاهده شده بود.

از طرفی آیفون ۱۳ پرو همچنان در نور مناسب عملکرد درخشانی دارد و رنگ‌ها را واقع‌گرایانه و با کنتراست رنگی بهتری ثبت می‌کند. رابط کاربری ساده و جذاب آیفون نیز کار با دوربین گوشی را برای کاربر به امری لذت بخش تبدیل می‌کند. دوربین شیائومی ۱۲ پرو در بخش فیلم‌برداری همانند سایر گوشی‌های اندرویدی هنوز نمی‌تواند هم تراز آیفون ۱۳ پرو ظاهر شود.

به نظر شما دوربین آیفون ۱۳ پرو عملکرد بهتری داشت یا شیائومی ۱۲ پرو؟

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

صفحه اصلی

پنل کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

پنل کاربری