برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
مهمان عزیز خوش آمدید

برترین پردازنده‌های گوشی، دایمنسیتی ۹۰۰۰ بهترین در اندروید

نوشته شده در تاریخ1401-01-16 توسط
دوست داشتن

در این مقاله به معرفی ۱۰ پردازنده برتر گوشی های هوشمند در بازار می‌پردازیم که این تراشه‌ها ساخت شرکت‌های اپل، کوالکام و مدیاتک هستند.

در سالیان اخیر دنیای پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند پیشرفت شگرفی داشته است اما ۱۰ پردازنده برتر گوشی های هوشمند کدامند؟ در یکی دو سال اخیر و تحت‌تاثیر خروج پردازنده‌های کایرین هواوی از بازار (تا حد زیادی در اثر تحریم‌های آمریکا)، سه بازیگر اصلی دنیای پردازنده‌های اندرویدی عبارت بوده‌اند از کوالکام اسنپدراگون، سامسونگ اگزینوس و مدیاتک دایمنسیتی که همگی در رقابتی سخت با پردازنده‌های بالارده اپل یعنی Apple Bionic هستند.

به لحاظ عملکرد تراشه‌های اپل در هر نسل همواره جلوتر از دیگر رقبای خود هستند. نگاهی به لیست ۱۰ پردازنده برتر گوشی های هوشمند هم این امر را ثابت می‌کند چراکه از ۱۰ مورد، ۸ جایگاه متعلق به اپل است. به علاوه ۶ جایگاه برتر هم مربوط به تراشه‌های کوپرتینویی‌ها است و تنها جایگاه‌های هفتم و هشتم به ترتیب به مدیاتک و کوالکام اختصاص یافته است.

برترین پردازنده های گوشی های هوشمند

اخیرا شرکت Geekwan که یکی از مراجع معتبر ارزیابی پردازنده‌ها است عملکرد مهمترین پردازنده‌های پلتفرم‌های اندروید و iOS را بررسی کرده است. فرایند بررسی بسیار جامع و دقیق و شامل آزمایش‌های عملکرد، CPU و GPU بوده و نتیجه نهایی کار بدین قرار است:

  1. اپل M1 با امتیاز ۲۹۵٫۴ درصد
  2. اپل A12Z با امتیاز ۱۹۸٫۵ درصد
  3. اپل A15 (آیفون ۱۳ پرو مکس) با امتیاز ۱۹۳٫۷ درصد
  4. اپل A12X با امتیاز ۱۹۰٫۱ درصد
  5. اپل A15 (آیفون ۱۳) با امتیاز ۱۷۶٫۰ درصد
  6. اپل A14 با امتیاز ۱۶۸٫۴ درصد
  7. مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ با امتیاز ۱۶۷.۹ درصد
  8. کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با امتیاز ۱۵۳.۶ درصد
  9. اپل A14 با امتیاز ۱۴۸٫۵ درصد
  10. اپل َA13 با امتیاز ۱۲۹٫۰ درصد

همانطور که از لیست بالا مشخص است، حتی برخی تراشه‌های اپل مربوط به ۳ سال پیش در فهرست ۱۰ پردازنده برتر گوشی های هوشمند هستند که این حکایت از قدرت و کارآمدی تراشه‌های این شرکت دارد.

اما فراتر از بحث پردازنده‌های اپل، رقابت اصلی در دنیای اندروید موضوع اصلی بحث است. مدیاتک با عرضه دایمنسیتی ۹۰۰۰، پادشاه بی‌چون و چرای چند سال گذشته دنیای پردازنده‌ها،‌ یعنی پرچمدار اسنپدراگون را به چالش کشیده است.

اسنپدراگون رو به زوال

در چند سال اخیر وقتی صحبت از پرچمدار پردازنده‌های پلتفرم اندروید سخن به میان می‌آمد، همه نگاه‌ها به سرعت به کوالکام اسنپدراگون جلب می‌شد. با این وجود حالا شواهد حاکی از این است که اسنپدراگون به مرور در حال از دست دادن برتری خود در دنیای پردازنده‌ها است.

در فهرستی که از ۱۰ پردازنده برتر گوشی های هوشمند ارائه کردیم مشخص بود که مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ با عملکردی جامع در رتبه اول برترین پردازنده پلتفرم اندروید قرار دارد و از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پیشی گرفته است. این پردازنده مدیاتک با امتیاز ۱۶۷٫۹ نه فقط بیش از ۹٫۳  درصد از نماینده کوالکام جلوتر است بلکه چیزی بیش از ۱۳ درصد هم از اپل A14 پیشی گرفته است. چنین عملکردی بالطبع لایق پادشاهی بر دنیای اندروید است.

نشانه‌های از دست رفتن برتری اسنپدراگون تقریبا از سال پیش ظاهر شد. اساسا یک پردازنده خوب و متعادل، پردازنده‌ای است که ضمن ارائه عملکرد خوب بتواند دما و گرمای ایجاد شده را کنترل کند. با این وجود در دو نسل اخیر پرچمداران کوالکام، مسئله گرمای اضافی ایجاد شده یک مشکل حاد بوده است. اسنپدراگون ۸۸۸ در زمان خود بهترین عملکرد پردازشی را ارائه می‌داد و در عین حال بیشترین میزان گرما را نیز تولید می‌کرد.

این موضوع سبب شده بود تا شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند که از پردازنده ۸۸۸ استفاده می‌کردند، روش‌هایی خاصی برای دفع گرما بیندیشند، اما از آنجا که این اقدامات تا حدی به کاهش عملکرد واقعی پردازنده منجر می‌شد، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دادند از اسنپدراگون ۸۷۰ در پرچمداران خود استفاده کنند تا نیازی به اقدامات اضافی برای دفع گرمای تولید شده توسط پردازنده نباشد.

با وجود اینکه نسل جدید تراشه‌های کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ هم از مشکل تولید گرمای مشابهی رنج می‌برد، وضعیت آن نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ بهتر است.  در عوض اما حالا مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰، ارباب عملکرد است و به خوبی تعادل میان عملکرد و حرارت ایجاد شده را حفظ می‌کند. چیزی که شاید مهمترین مزیت آن نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ باشد.

پردازنده پرچمدار مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰

دایمنسیتی ۹۰۰۰ به عنوان بهترین پردازنده پرچمدار ساخته شده توسط مدیاتک، با معماری ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است که نه فقط عملکردی بهتر، بلکه کمترین میزان مصرف انرژی،‌ کمترین تولید گرما و همچنین بهینه‌سازی راندمان انرژی را تضمین می‌کند.

از نظر ساخت نیز دایمنسیتی ۹۰۰۰ بسیار پیشرفته است. CPU مبتنی بر معماری جدید ARMv9 طراحی شده است که در مجموع هشت هسته شامل یک هسته فوق‌العاده قدرتمند Cortex-X2 با فرکانس ۳٫۰۵ گیگاهرتز، سه هسته بزرگ Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته کوچک Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز دارد. از سوی دیگر بهره‌مندی از ۸ مگابایت حافظه کش L3 و ۶ مگابایت حافظه سطح سیستم (SLC) سبب شده تا در مجموع عملکرد این پردازنده بهتر باشد.

در بخش GPU، مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ از چیپست ۱۰ هسته‌ای ARM Mali-G710 بهره‌مند است و در زمینه هوش مصنوعی این پردازنده مدیاتک به نسل پنجم APU 590 مجهز شده است که با شش هسته پردازشی بهترین عملکرد را ارائه می‌کند. پیکربندی جذاب دایمنسیتی ۹۰۰۰،‌ این تراشه را به معیار جدیدی در دنیای پردازنده‌های پرچمدار اندرویدی بدل کرده است و رقابت جذاب‌تری را نیز در این حوزه شکل داده است.

البته در حال حاضر گوشی‌های زیادی به دایمنسیتی ۹۰۰۰ تجهیز نشده‌اند اما از جمله گوشی‌های مهم باید به اوپو فایند ایکس ۵ پرو و ردمی کی ۵۰ پرو اشاره کرد که عملکرد و بهره‌وری انرژی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند. به علاوه برخی شایعات حکایت از این دارد که ویوو سری پرچمداران ویوو ایکس ۸۰ را به دایمنسیتی ۹۰۰۰ تجهیز خواهد کرد.

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۱

چینش هسته‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ هم سه خوشه‌ای است. یک هسته Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳٫۰ گیگاهرتزی، سه هسته پشتیبانی با استاندارد Cortex-A710 و فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتزی و نهایتا ۴ هسته کارآمد Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتزی.

در نگاه کلی پردازنده جدید کوالکام تا ۲۰ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸ است و تا ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارد که ارتقای قابل توجهی محسوب می‌شود.

در بخش گرافیکی شاهد استفاده از پردازنده گرافیکی جدید آدرنو ۷۳۰ هستیم که با معماری جدید خود تا ۳۰ درصد بهبود عملکرد و تا ۲۵ درصد کاهش مصرف انرژی را نسبت به نسل قبل عرضه می‌کند.

افزون بر این‌ها در پردازنده گرفیکی جدید، سه قابلیت جدید Elite Gaming توسعه داده شده است. یکی از این قابلیت‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تعادلی میان عملکرد و بهره‌وری انرژی ایجاد کنند.

دیگر ویژگی یعنی موتور آدرنو فریم موشن (Adreno Frame Motion Engine) امکان دوبرابر کردن فریم ریت را بدون افزایش مصرف انرژی عرضه می‌کند. جدیدترین پردازنده گرافیکی آدرنو از قابلیت رندرگیری سطح دسکتاپ هم پشتیبانی می‌کند که نتیجه آن ارائه عملکرد گرافیکی بالاتر است.

علاوه بر این قابلیت Variable Rate Shading Pro هم ارائه شده که پردازش فریم را متناسب با تصویر با VRS ادغام می‌کند تا عملکرد بهبود یافته و مصرف انرژی کاسته شود. کوالکام مدعی شده که برای تهیه بهترین سخت‌افزار مناسب بازی با توسعه‌دهندگان برخی از بهترین بازی‌ها همکاری داشته است.

همچنین، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ یک مودم یکپارچه X65 5G دارد که از شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند و از نظر تئوریک می‌تواند سرعتی تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه ارائه کند.

منبع : gizchina

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

صفحه اصلی

پنل کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

پنل کاربری